0709-129936 (Peter)

Vårens utmaningar består – hur ser er strategi ut?

Sociala medier,Webinarier / August 17, 2020

Sommaren är över, och många var vi nog som hoppades på att vårens utmaningar skulle vara över nu. Men senaste rekommendationer från Folkhälsomyndigheten baserar sig på fortsatt arbete på hemmaplan – sannolikt ända fram till årsskiftet. Så, hur ser er strategi ut för att synas i en tid som denna?

Kreativiteten har varit stor under våren. Vi har fått en uppsving i digitala mötesformer, och en stor del av företagen runt om oss har skapat en ökad digital närvaro. I och med det har också fler och fler testat på att skapa enklare filmer själv. Det finns utmärkta verktyg för att själv göra en kort inspelning i samband med ditt Linkedin-inlägg. Som filmbolag tycker vi det är väldigt kul att ögonen har öppnat sig för så många fler, och egna filmer fungerar utmärkt i vissa sammanhang, och för vissa syften. Alla dessa härliga inslag och idéer var ofta spontana, rädda oss för stunden – åtgärder under våren. Nu krävs det en plan, en strategi, som är hållbar i ett lite längre perspektiv, och som kanske kommer ingå i er strategi även efter att pandemins effekter har avtagit?

Här är några tips och funderingar kring två av de digitala verktygen som just nu är på uppsving.

 

Webinarier

Webinarier är en fantastisk uppfinning. Med ett webinarie kan ni bidra med er kompetens. Ni kan ta upp olika teman som berör er bransch och ge tips och råd från ert perspektiv. Webinarierna kan ni också spara för efterpublicering, och på så vis kan de leva länge. De är i princip som en video-version av blogginlägg och nyhetsbrev om man tänker efter – men förhållandet mellan sändare och mottagare lyfts till en helt annan nivå när man exempelvis kan öppna för frågor i direktsändning. Vi har hjälpt många bolag under våren med det tekniska kring deras webinarier. Ni behöver inte anlita någon för att skapa webinarier, det är fullt möjligt att göra själv från början till slut. Men för att sticka ut, och göra webinariet snäppet mer proffsigt, involvera lite fler element än vad grundnivån ligger på, har många valt att anlita bolag som kan bistå i samband med sändningarna.

 

Här är några tips till dig som vill arbeta med webinarier i verksamheten:

 

Strategi:

Skapa en strategi för webinarierna. Vad vill ni säga? Ska ni ta ställning i olika frågor eller enbart prata allmänt kring dem? Hur ska ni placera er i branschen i förhållande till era konkurrenter? Det här är nog det allra viktigaste om ni vill placera er som en go-to källa för information inom er bransch.

Internet:

Koppla upp dig med fast lina. Inget wifi är så stabilt att du kan göra en sändning garanterat fri från laggningar.

Ljud:

Det viktigaste i sändningen är att mottagaren hör dig så att ditt budskap kommer fram. Investera i en bra myggmikrofon för ändamålet. De kostar inte skjortan- det lovar vi.

Gäster:

Kommer du bjuda in gäster som deltar på distans? Se till att de också är kopplade på fast internet. Vi rekommenderar att de också i största möjliga mån har en extern enhet för ljudupptagning. Den befintliga ljudupptagningen i datorn är oftast undermålig för ett ändamål som detta.

Plattform:

Ta dig tid att hitta den plattformen som passar dina behov bäst. Se till att testa funktionerna ordentligt innan du bestämmer dig. Ska ni ha chatt? Möjlighet för Q&A? Vilken statistik vill du ha ut efter sändning? Hur fungerar det med skärmdelning? Presentationer?

 

 

Filmer på sociala medier

 

Det finns olika nivåer att lägga sig på vad gäller film för sociala medier. Vi vill inte säga att si eller så är bättre än något annat, eftersom det beror helt och hållet på vem ni är som företag och hur ni vill profilera er själva. Det viktigaste är att ni har tänkt igenom er strategi innan ni börjar.

Vi på Filmbruket har sammanställt några frågor vi tycker ni behöver ställa er själv när ni nu vill börja arbeta med film på sociala medier, antingen de är egenproducerade eller inte:

Varumärket:

Inom ramarna för det varumärket ni bygger upp, vilken nivå på film kan accepteras? Behöver det vara rent, proffsigt och välgjord film alltid, för alla tillfällen? Kan det vara att vissa delar i ert budskap kan framföras med en film ni skapar själva, medans andra delar behöver ha en annan touch på sig?

Målgruppen:

Vad behöver målgruppen få för intryck av er för att bli intresserade? Med andra ord vilka val vad gäller musik, färg, effekter och bildspråk ska ni göra för att tilltala målgruppen?

Budskapet:

Det fiffiga med film är att man relativt enkelt kan skapa filmer med olika budskap, till olika målgrupper, men samtidigt bibehålla språket och profilen, så att alla förstår att ni är avsändaren. Tänk igenom vilka budskap ni vill nå ut med.

Berättandet:

Tänk på att du bör fånga mottagaren inom 3 sekunder för att denne ska vilja se helt till slutet. Hur vill ni bygga upp berättandet för att budskapet ska nå fram till så många som möjligt?

Det allra viktigaste: Ha kul!

 

Det låter avancerat, men hur man arbetar med filmerna går att skala upp och ned beroende på behov och sammanhang. Testa dig fram, och se till att ni har avsatt tillräckligt med tid, i alla fall i början, så att ni kan vässa era film-färdigheter innan ni börjar publicera.

 

Lycka till!